כשאנחנו מתכננים מבנה חדש, בית או עסק, אז באופן טבעי כל דבר יכול להשפיע, הן על התכנון והן על העיצוב של המבנה. חלק מהדברים שאנחנו נקנה ונתקין במקום יהיו כאלה שאנחנו לא מתכוונים להסיר או להוריד, מדוברים על אמצעים כמו חלונות, דלתות, אריחי קרמיקה ועוד. לעומת זאת, יהיו דברים שישרתו אותנו זמן מה, וסביר להניח שנרצה להחליף אותם ביום מן הימים. הכוונה כמובן לריהוט. כשאנחנו מדברים על אדריכלות ועיצוב פנים, כידוע, אנחנו מדברים על התכנון של המבנה ועל האופן בו הוא מעוצב מבחינה פנימית, בין אם זה בהקשר של שימוש בשטח, צבעים, חומרים ועוד. על פניו נראה של ריהוט יש משמעות ביחס לעיצוב פנים בלבד, מאחר והם חלק בלתי נפרד מהאלמנטים שמשפיעים על כך. אך צריך לזכור שיש קשר בין הריהוט לתכנון המקום.

כשאנחנו שוכרים את שירותיו של מומחה בתחום אדריכלות ועיצוב פנים, אנחנו עושים זאת בידיעה שאנחנו מעוניינים שהוא יציג בפנינו תוכנית אשר היישום שלה ישרת אותנו זמן רב. אין לנו כוונה לשנות את התכנון וברוב המקרים, גם לא נרצה לשנות את העיצוב. לכן אנחנו גם צריכים לקחת בחשבון איך אנחנו מתכוונים להשתמש בצורה נכונה בתוצר הסופי של העבודה, גם בהקשר של שימוש בריהוט כזה או אחר.

חשוב להבהיר, שזה שונה ממקום למקום, לא רק במובן של מבנה פרטי מול מבנה עסקי או אחר, אלא גם כאשר מדובר בשני מבנים מאותו סוג. לכול אחד מאיתנו יש מטרות וכוונות שונות ביחס לאופי השימוש בתכנון ועיצוב המבנה, ובאופן בו אנחנו רוצים להשתמש בריהוט מסוים.

כיצד משלבים את הריהוט בתכנית התכנון והעיצוב

אפשר לומר שבמובנים מסוימים שיש פה תהליך שרשרת. התכנון הוא זה שמאפשר לנו לבחור את הריהוט שמתאים למקום, וריהוט הוא זה שיוצר את העיצוב. אנחנו לא נבחר לתכנן מקום מסוים על פי ריהוט, אלא באופן נקודתי. למשל, אם אנחנו רוצים להקים חדר עבודה, אז ייתכן מאוד שאנחנו נתכנן אותו בצורה מסוימת שתתאים לאופי הריהוט שאנחנו רוצים להציב במקום.

באופן כללי, אנחנו נעדיף לתכנן את המבנה, תוך קביעה כללית למדי, איפה אנחנו רוצים להציב את הריהוט, ורק לאחר מכן אנחנו נתחיל לבחור ארונות, שולחנות, שידות, ספריות, כסאות וכדומה. אלה ייצרו את העיצוב במקום, כפי שנראה לנו.

כל פריט ריהוט משפיע על העיצוב, ולכל פריט ריהוט יש משמעות מסוימת מבחינת השימוש בשטח. אפילו אם מדובר בכסאות בר קטנים שממוקמים ליד הדלפק במטבח או בכל פריט אחר. בסופו של דבר, הם תופסים שטח, הם גלויים לעין אז הם משפיעים על הנראות ועל העיצוב, לכן לכל פריט יש השפעה מסוימת, הן על העיצוב והן על השימוש שלנו בשטח.

מאמרים נוספים