מאז ומתמיד הכיסאות היו חלק בלתי נפרד משגרת היום יום שלנו. כרהיט משמעותי הם התפתחו בשלל צורות, גדלים, צבעים וגימורים, וכיום הם משרתים מטרות מעשיות ואסתטיות כאחד. לאורך ההיסטוריה, תקופות עיצוב שונות הותירו את חותמם על כלל הרהיטים בכלל והכיסאות בפרט, ושינו לא רק את המראה שלהם אלא גם את הנוחות והפונקציונליות שלהם. אז בואו לצלול אתנו אל עומקי העבר, ולגלות את הכיסאות שעשו היסטוריה.

ההיסטוריה של עיצוב הכיסאות

כיסא "טונט" 1859

אחד מהכיסאות פורצי הדרך ששינו לגמרי את נוף הריהוט הוא Thonet, שעוצב בשנת 1859 על ידי המעצב האוסטרי-גרמני מייקל תונט. הכיסא הזה מוכר בעיקר בגלל העיצוב החדשני שלו, שכלל כיפוף עץ מלא שהקנה לו צורה מעוקלת. הטכניקה הזו אפשרה ייצור המוני בעלות נמוכה מאוד, אך עם עמידות מעולה.

כיסא טונט

כיסא "וואסילי" 1925

אם לכיסאות הבד שלכם יש כתמים בולטים או ריחות לא נעימים, עליכם להשתמש בחומרים לניקוי בדים, איתם תנקו את הכיסא, באופן קבוע. בחרו בחומר ניקוי המיועד במיוחד לסוג הבד שעל הכיסאות שלכם, ועקבו אחר ההוראות בקפידה. הקפידו לבדוק תחילה את חומר הניקוי על אזור קטן ולא בולט של הכיסא, כדי לוודא שהוא אכן לא פוגע בבד, ורק אז המשיכו עם הניקיון.

כיסא "וואסילי" 1925

כיסא "ברצלונה" 1929

חולפות כמה שנים, וב1929 מגיח לאוויר העולם כיסא ברצלונה. הכיסא הזה, שנוצר על ידי לודוויג מיס ואן דר רוהה ולילי רייך, גילם בצורתו אלמנטים חדשניים של יוקרה ותחכום. כשהוא עשוי מפלדת אל חלד יחד עם גימור עור מפואר, כיסא ברצלונה הציג שילוב מושלם של צורה מרשימה ותפקוד פרקטי. האומנות המעודנת שנמצאת בכל פינה בו, ומראהו החדשני, הפכה אותו במהרה לקלאסיקה עיצובית שממשיכה לעורר השראה עד היום, בעיקר בקרב יצרני הרהיטים אבל לא רק.

כיסא "ברצלונה" 1929
 

כיסא "טוליפ" 1955

באמצע המאה ה-20, וליתר דיוק בשנת 1955, המעצב אירו סארינן הציג את Tulip Chair שדמה במראהו לפרח הטוליפ (צבעוני בעברית). הכיסא נבנה בצורה חדשנית, עם בסיס אחד במקום ארבע רגליים, שהקנו לו מראה יוצא דופן, שנחשב למודרני במיוחד באותה העת. הצורה של הכיסא כפרח והשימוש בחומרים כמו פיברגלס יצוק או פלסטיק מהן נבנה הרהיט, הפכו אותו לדבר הלוהט בעולם העיצוב בין רגע.

כיסא "טוליפ" 1955

הכיסא "האוניברסלי" 

המעבר לשנות השישים, והרוח החדשה שהגיעה בעשור הזה, הביאו לנו את הכיסא האוניברסלי, שעוצב על ידי ג'ו קולומבו בשנת 1966. הכיסא הזה שינה את כל מה שחשבו עד אז על עיצוב, ושבר כל תבנית ומוסכמה. השימוש בפלסטיק ABS, כחומר עמיד וקל, נתן אפשרות לשחק עם עיצוב הרהיט, והעניק לו את מראהו העתידני, ששיקף את אווירת עידן החלל ששרה באותה העת, לקראת הנחיתה על הירח.

הכיסא "האוניברסלי" 

עיצוב העבר = עתיד הכיסאות

הכיסאות, כחלק מרכזי ובלתי נפרד מחיינו, עברו שינויים יוצאי דופן לאורך זמן. מצורותיהם, הגדלים והגוונים שלהם, ועד לשימושים השונים והתאמתם לצרכים המודרניים, זכינו לפגוש אותם בשלל צורות. כל עידן עיצוב הטביע את חותמו המובהקת עליהם, השפיע על עיצוביהם ושיפר את הפונקציונליות שלהם בהתאם לרוח הזמן. הכיסאות השונים שהצגנו כאן משמשים עדות לאופי ההולך ומתפתח של עיצוב רהיטים, כעצמים פורצי גבולות שמשנים את הדרך בה אנו חווים נוחות וסגנון בחיי היומיום שלנו. כיסאות שעוצבו פעם מתוך שיקולים שונים הניחו את התשתית לכל תעשיית העיצוב, ועתיד הריהוט יושפע מהם בצורה בלתי נפרד.

מאמרים נוספים